Renew Passport Baru 2016

September 14, 2016


Dah lama rasanya tak menaip dalam blog yang dah berkarat ni. Jadi kita start semula sikit2 lah dengan topik perkongsian yang ringan2 haha.
Minggu lepas aku pergi ke Jabatan Imigresen Port Klang untuk renew passport aku memandangkan hujung bulan 9 ni aku nak pergi bercuti dengan isteri ke Bali. Last aku buat passport adalah tahun 2014, masa tu bujang lagi dan tamat tempoh 2015. Sejak dari tu tak renew dan tak berjalan ke oversea sebab tahun lepas aku busy buat preparation kahwin.

Jadi di sini aku cuba kongsilah sikit cara renew passport yang mudah dan ringkas. Apa yang korang perlukan hanya 3 benda:
  1. Passport lama yang telah tamat tempoh
  2. Kad pengenalan yang terbaru (alamat dan gambar latest)
  3. Duit cash untuk buat pembayaran
KategoriHarga
Pemohon yang berumur 13 tahun hingga 59 tahunRM200
Pemohon yang berumur 60 tahun ke atasRM100
Pemohon yang berumur 12 tahun ke bawahRM100
Jemaah HajiRM100
Orang Kelainan Upaya (OKU)PERCUMA
                                         (Harga baru passport start tahun 2015)

Masa aku buat passport ni, Jabatan Imigresen ada isu stock passport yang slow dan tak cukup, disebabkan kerajaan naik taraf cip dalam passport tu.

Aku pergi pada hari Sabtu dan sampai lebih kurang pukul 7.30 pagi,tapi yang dah sampai beratur kat luar pagar memang dah ramai gila. Aku dengan bini aku pun cepat2 parking, terus beratur. Ingatkan kita awal dah, rupanya 100 orang lagi awal dari kita.

Tapi aku respek staff Pejabat Imigresen Port Klang. Ada staff yang sampai awal, belum pukul 8 pagi pun, masuk pagar,parking kereta, terus masuk pejabat. Tak lama lepas tu dia suruh line yang panjang ni masuk beratur ke pintu kaca depan pejabat untuk ambil nombor giliran dan borang kuning untuk diisi (isi nama,alamat, no telefon dan tinggi). Kejap je, terus semua line yang panjang ni dapat nombor giliran. Jadi senang la nak bajet ko punya giliran lambat lagi ke,cepat ke. Tak payah nak beratur dah dekat luar.. 


Walaupun dah ambil nombor, kaunter still belum bukak sebab belum pukul 9 dan semua staff tak sampai lagi. Lebih kurang 8.30 pagi, nombor start dipanggil dan aku dengan bini aku no 99 dan 100. Kitorang pun pergi la breakfast dulu dekat mamak yang berdekatan.

Lebih kurang pukul 9.30pagi aku masuk semula ke pejabat imigresen, tengok2 nombor baru 50 lebih. Nak dipendekkan cerita, proses renew mudah dan kejap, tak sampai sejam pun. Nombor giliran dipanggil, pergi kaunter, bagi IC, passport lama dan borang kuning. Thumbprint dua tiga kali lepas tu ambil gambar dekat situ jugak. Masa datang seeloknya pakai berkolar and baju gelap. Kalau tak ada pun takpe, ada kot disediakan tepi kaunter. Tapi kita nak memudahkan kerja,prepare la siap2.

Dah siap register, pergi kaunter pembayaran pulak, tunggu nama dipanggil untuk buat pembayaran. Dah setel bayar, dia akan bagi resit kemudian kita kena letak resit dan nombor giliran dalam bakul dekat kaunter kutipan passport. Masa ni kalau nak keluar dulu pun boleh sementara tunggu siap tapi disebabkan aku pergi hari Sabtu, pukul 1 office dah tutup, jadi aku pun tunggu je la dekat situ. Tak sampai setengah jam, siap dah passport tu. Tunggu nama dipanggil, tunjuk IC pastu ambil passport. Tu je dah setel.

Yang lamanya part menunggu nombor giliran tu je. Proses buat passport tu sekejap je. Tapi bagi mereka yang IC masih IC lama, maksdunya tak updated lagi (alamat ataupun gambar latest) tak boleh ambik terus passport. Kena pergi Jabatan Pendaftaran, buat IC baru, pastu dapat IC sementara nanti baru boleh pergi kutip passport. Tak payah beratur, pergi kaunter kutipan, terus ambik passport, tunjuk IC sementara.

Untuk pengetahuan dari aku sampai, 7.30 pagi tu urusan aku siap lebih kurang 11.30 pagi. Alhamdulillah selesai satu urusan.

You Might Also Like

0 comments

Pinterest

Flickr Images

Instagram