Backpacking ke Ho Chi Minh Part 1

August 27, 2015

Assalamualaikum

Petang yg suram ditemani rintisan hujan,waktu macam ni paling best kalau dapat minum milo panas cicah biskut kering hup seng.Perghh..one of precious moment in life.Tambah-tambah lagi sambil tgk movie hindustan. Lantaran itu, kenangan bercuti ke luar negara menerjah ke dalam kancah ingatan aku.

Okaylah,harini aku nak share sedikit experience travel ke Ho Chi Minh,Vietnam.Pada asalnya, aku bercadang nak buat satu round pusing Vietnam,dari Hanoi pergi ke HCM melalui jalan tepi laut tu tapi disebabkan sebab tertentu,terpaksa ke HCM sahaja.

Travel ni dah lama,dalam bulan 11 2014,setahun lepas travel ke Thailand.Kitorang book awal dah tiket,bulan April or May mcm tu sebab kalau last minute buat memang tak jadi pergi.Kalau book awal,memang kena pergi sebab rugi duit tiket haha. So, aku pun book lah untuk 3 orang,aku,Rafi and Kay.Total RM957, so dalam RM320 sorang pergi balik.Tu plus insurance,makanan on flight and luggage masa nak balik.Sebab Rafi kata dia ada banyak order,dari mak mentua,akak mentua,bini dia,mak dia dan ramai lagi. Aku pun sarankan lah,bagi mereka ke HCM memang berhajat nak shopping,ambik la luggage bila nak balik.

KLIA 2 Balai Berlepas
So,pada hari keberangkatan,aku ke KLIA2 dengan tunang aku,aku pegi awal sebab tunang aku nak jalan2 dalam KLIA2. Pada masa tu airport ni masih baru lagi.Then,aku dapat call dari Rafi kata Kay tak dapat pegi,sebab tak dapat cuti and kat atas kapal lagi.So,aku dengan Rafi je lah berdua.Flight kitorang dari KLIA ke Tan Son Nhat International Airport pukul 1250 tengahari. Dipendekkan cerita,Rafi sampai lambat,kitorang berlari ke tempat security check dan berlari pula ke boarding gate kitorang. Tapi malangnya KLIA2 ni gate diorang jauh,aku rasa dalam 15 minit jugak berjalan kaki dari tempat security tu.Sambil-sambil tu aku berhenti sekejap kat money changer,tukar duit VND (Dong).Sampai kat gate,brother kat gate tu marah-marah, "Apsal lambat sangat,orang nak gerak dah.Gate nak tutup dah ni". Kitorang pun senyum je lah, memohon maaf. Rupa-rupanya diorang dah buat announcement nama aku dengan Rafi. Hahaha.

Boarding gate aku Q37
Jauh gila kot dari Main Terminal
Naik atas plane,kitorang duduk kat sebelah tingkap.Aku book tempat duduk sorang satu tingkap, sebab last time naik flight, aku bosan gila duduk kat tengah-tengah. Jadi dapatlah menikmati pemandangan udara masa nak fly nanti. Kebetulan dalam flight tu ramai betul makcik-makcik yang nak ke HCM.Shopping barangkali. Benda biasa bagi aku sebab semua orang tahu,HCM port beli kain and baju kurung murah untuk peniaga-peniaga, baik uptown ataupun butik.

Dalam flight kitorang ada berkenalan dengan sorang minah ni, muda lagi, nampak macam student. Rupanya memang student, praktikal dekat sebuah travel agency yang besar di KL. Syok gila,masa student lagi dah boleh terbang sana sini. Rupanya,makcik yang ramai-ramai dalam flight tu,dia lah tour guidenya. Bawak diorang berjalan di HCM, tunjuk kawasan HCM untuk membeli barangan berniaga.
Bagus jugak kalau dapat peluang macam minah ni. Dapat travel banyak tempat and tak sia-siakan pengalamannya. Silap aribulan, bila dia dah hafal tourist area Southeast Asia ni,dia lak yang buat tour agency. Mana tahu,rezeki masing-masing ye tak.

So,ini dulu untuk Part 1.Introduction je,belum sampai Vietnam lagi dah panjang macam ni,haha.
Okay,thats all.Adios amigos!

You Might Also Like

0 comments

Pinterest

Flickr Images

Instagram