DIY Deco Dinding Rumah

February 21, 2017



Dah lama tak bukak blog ni, terasa ada mood pulak nak update barang baru. Hehe.
Aku rasa ramai pasangan yang dah berkahwin, yang dah beli rumah ataupun menyewa, mesti terasa nak deco rumah kan. Kebanyakan orang kita ni kalau cakap pasal deco, mesti pikir IKEA. Hahaha. Tapi ada banyak cara lagi korang boleh deco dinding rumah korang sebenarnya, antaranya cat, letak frame gambar takpun lukis pada dinding

Jadi dalam entry kali ni aku nak share tentang projek aku deco dinding bilik komputer rumah aku.
Tapi sebelum aku share pasal projek aku tu, ada beberapa guideline yang aku nak share.

  1. Never rush your decoration project. Nak laju-laju pergi mana ye tak. Bagi aku, nak deco ni xboleh nak rush melainkan ko deco rumah orang, memang kena rush la. Kalau rumah sendiri, buat slow2 je sebab kalau gopoh, hasilnya pun nanti tak kemas. Kalau rasa penat, takde mood, hold dulu,rilek dulu.Ada masa sambung balik. You can never rush art.
  2. Always know what are you doing. Kalau ko nak jadi spontaneous sekali pun, setidaknya ko kena ada satu gambaran tentang macam mana decoration kau tu nak jadi nanti. Tak boleh buat membabi buta jugak sebab nanti dah sampai half-way, tetiba lost tak tau nak buat apa. Jahanam jadinya.
  3. Don't leave your decoration for too long. Walaupun aku cakap buat jangan rush nak deco, tapi jangan la lama sangat ambik mood nak sambung projek ko tu jang. Haha. Sebab nanti bila dah lama sangat, tetiba korang akan rasa nak beralih arah, nak buat design lain la, malas nak sambung la takpun rasa semak sebab tak siap. Jadi set time atau deadline bila nak siap, jadi ko boleh follow timeline ko sendiri.
Okay sekarang aku share pasal projek wall deco aku ni. Pada mulanya, aku bercadang nak cat bilik tapi memandangkan aku ni menyewa, jadi malas la nak keluar modal banyak nak menghias bilik. Jadi sebagai alternatif, aku plan nak deco dinding bilik aku menggunakan TAPE. Ada beberapa idea yang menarik aku tengok dekat Google tapi sesetengah tu macam susah nak buat. Jadi aku cuma improvise idea Google ni jadi bentuk aku sendiri. Hehehe

Untuk tools yang nak dipakai, aku cuma guna:
  1. Gunting/Cutter
  2. Pembaris/ Timbang air (kalau nak lurus)
  3. PVC tape
Untuk tape tu, ada banyak pilihan sebenarnya, salah satunya korang boleh gunakan Washi Tape, tape yang ada corak2. Aku rasa boleh beli kat Daiso takpun dekat kedai buku macam Popular.

Contoh Washi Tape
Untuk design yang aku plan ni, cuma hitam putih je jadi aku gunakan PVC tape sebab murah dan tahan lasak, tak cepat koyak. Tapi keburukan PVC tape ni, gam dia kuat, jadi kalau rumah cat kapur atau cat jenis murah, kalau tanggalkan, sekali ngan cat tertanggal. Hahaha

Try zoom. Nampak kesan cat tertanggal sebab aku salah lekat. Hahaha
So, bila dah ada semua tools yang diperlukan, design pun dah ada, aku pun start buat dengan bentuk paling simple and senang sekali.

Ni la bentuk yang first aku buat, lepas tu aku tambah sikit2.
Lama-lama skit jadi la bentuk macam ni. Dari sini aku tambah2 lagi secukup rasa
Lama jugak aku nak menyiapkan jadi bentuk macam ni. Seminggu ada la

Sebulan kemudian ni la bentuknya
Ni yang terbaru la, tapi tak siap lagi. Tape tak cukup, malas nak beli. Hahaha
Jadi terpulang la pada korang nak deco dinding rumah macam mana. Tapi deco menggunakan tape ni memang mudah, jimat kos dan banyak design yang korang boelh buat. Kat sini aku try share antara idea yang aku jumpa dekat Google





Ni yang aku buat dekat ruang tamu. Nampak macam okay je. Haha

So, kalau korang nak try deco rumah korang, try la guna tape ni sebab mudah dan jimat. Selamat mencuba!

You Might Also Like

0 comments

Pinterest

Flickr Images

Instagram