Doodle atau doodling?

May 22, 2015

Assalamualaikum..


Dalam entry yang ni aku nak share tentang doodle atau aktiviti doodling. Doodling adalah antara salah satu hobby aku buat masa ni memandangkan minat aku sentiasa berubah-ubah.Haha. Pada aku, doodling adalah sangat simple. Semua orang boleh buat doodle, sebab doodle pada asasnya adalah contengan ataupun random drawing. Semua orang doodling secara tak sedar sebenarnya. Masa kita dalam kelas, masa kita tengah berborak takpun masa kita bosan tak tahu nak buat apa, kita menconteng sesuatu atas kertas ataupun atas apa apa je yang boleh diconteng.  Contengan yang tak cantik dan merapu yang korang buat secara tak sedar tu adalah doodle.

Doodling adalah mudah dan ringkas. Contengan yang tak cantik bagi mata kita tu sebenarnya,kalau disusun, akan nampak sangat menarik dan korang takkan sangka korang ada bakat jadi artisan sebenarnya.Haha.

Contoh random doodle
Doodle yang dihasilkan kebanyakannya dipengaruhi daripada benda yang kita minat ataupun objek yang kita nampak disekeliling kita. Ada jugak doodle yang dihasilkan daripada interpretasi seseorang terhadap sesuatu keadaan, contohnya marah, gembira ataupun sedih.

Ada banyak artis doodle yang menghasilkan doodle yang sangat luar biasa dan magical bagi aku. A lot of them make profit by selling their doodle artwork to be used on designing a lot of things. Kalau aku,tunggu bertahun la baru orang nak beli doodle aku. Kalau korang nak tengok karya-karya doodle yang menarik, try bukak Instagram pastu search #doodle atau #doodleart. Memang banyak doodle yang menarik korang akan jumpa.

Antara doodler yang aku minat adalah KerbyRosanes dan satu lagi dalam Instagram, _picolo (Gabriel Picolo). Artwork dua orang ni memang jadi modal untuk aku start doodling. Detailing dan jugak mesej yang disampaikan dalam bentuk doodle memang gila awesome. Seriously kadang-kadang aku pikir, mana diorang dapat idea nak melukis ni. Otak macam poket Doraemon. Seluk je keluar idea,seluk je keluar idea.Unlimited idea ke apa?haha

   
Copyright by KerbyRosanes
Copyright by _picolo
So,aku pun ambil kesempatan nak share sikit hasil doodling aku dekat entry ni. Not perfect and i am still learning. Maybe kalau ada doodler lain yang baca ni,boleh bagi ideea atau komen sedikit sebanyak tentang doodle aku supaya aku boleh try improve in the future.


Yang ni gajah bajet cute yang bertatoo kat muka
"Art is not a thing, it is a way"
Two face wolf

Okay that's all. Adios amigos!



You Might Also Like

0 comments

Pinterest

Flickr Images

Instagram